Starting over again

Sådärja..Då var vi igång igen….Exakt en månad sen senaste tävlingen och på Wilmers tvåårsdag!

Träningen idag var ju mest tänkt som en igångsättning och jag tyckte att det funkade bra. Wilmer verkar iallafall inte ha glömt och han var sugen på att jobba.

Tränade frånhopp och det går tröööögt. Jag la boll och godis bakom hindret men han hoppar INTE om inte jag tar ett steg framåt. Gick tillbaks till hoppträningen i slutet av träningen och la enbart godis bakom, ingen boll. Då gick det bättre efter en stund. När han hoppat på kommando två gånger så slutade jag.

Linförighet och frittfölj i grupp gick bra tyckte jag. Bättre i friaföljet. Det bästa med den träningen är att Wilmer måste koncentrera sig på mig trots att det finns andra hundar runt honom. Det tog en stund, men han släppte dom andra till slut.

Platsliggningen i grupp gick jättebra. Han låg stilla och länge trots att det var hundar som gick upp och människor som sprang fram och tillbaks. På slutet när vi satte dom en och en och sen kallade in så blev Wilmer ensam kvar, men han klarade det oxå. Strulade lite med ett sättande på slutet men han är förlåten för det.

Nu ska jag byta från handtecken till röst i ställandet och jag körde många ställande nos mot näsa idag och han stannar bra om jag inte är för långt bort. Inkallningar funkar inte alls. Men nu jobbar jag för ställande under marsch och det gick bra idag.

Härlig hundlek efter träningen ute i snön. Det är verkligen lycka att se dom springa fritt och leka sådär, stora som små!!

Reaktion! Ris? Ros?

