A music memory from the past…

Suzy hang-around var en av låtarna som spelades på konserten igår. En gammal låt som var mer eller mindre bortglömd men när dom spelade den igår så förutom att jag insåg att jag kom ihåg texten så kom jag att tänka på tillfället när jag köpte LP:n där den är med på. Det var efter melodifestivalvinsten med Waterloo…1974…jag var 11 år och jag minns ännu känslan jag hade när jag, som jag minns det iallafall kanske för första gången hade åkt bussen till stan ensam och köpt skivan och kom hem och fick lägga den på grammofonen och spela. Strax fick jag skäll för att jag spelade för högt…men det tror jag att jag struntade i just då..Jag var bara så lycklig!! Undrar vad en LP skiva kostade då? Nån som minns?

En god vän sa idag att hon funderat över att ungdomar idag aldrig får aldrig uppleva den känslan vi hade när vi hade köpt en ny skiva…när man satt med fodralet och läste texterna, tittade på bilderna och bara njöt av att äga musiken!!! Vad kan jämföras idag? C, när du har kommit på det så berätta!!!

5 thoughts on “A music memory from the past…

  1. Godmorgon.
    Vilken pangstart så här.
    Glömde både kylan och att tvättmaskinen stannade mitt ett program i går.
    ABBA är nog det största som hänt mig i musikväg. Jag var 13 när de vann 74 med Waterloo. Glömmer aldrig när man satt framför tvn och såg hur de vann!
    Singeln kom i hus ganska fort efter att finalen var klar. Den gick varm på skivspelaren som stod i bokyllan. En liten i trä, med plastlock som man kunde lägga ner när man spelade skivor.

    Kommer inte ihåg vad en skiva kostade då.
    Men några år senare, jag gick på gymnasiet, hade jag fått mig extra jobb i radio och tv affär i Norrköping som hette Thors ljud och bild. Finns inte kvar idag tyvärr.
    Då kostade en lp 38 kr och en singel 12.
    Kommer ihåg att man gick och suktade på massor av skivor men man hade inte råd. 38 kr var väldigt mycket då.

    Idag står faktiskt vinylskivorna i bokhyllan här. Maken hade en drös med vinylskivor oxå när vi möttes. Vi spelar dom flera gånger i veckan.
    Köpte en skivspelare på Clas Olsson för nått år sen. Fungerar utmärkt och du kan dessutom föra över vinylmusiken på datorn med den.
    Det har vi inte gjort ännu, det ska lyssnas på vinylen.

    Idag är du bara ett tryck från musiken via nätet. Känslan av stå där med vinylskivan i handen efter att ha betalat den går inte att jämföras. Det måste ha upplevts tror jag.
    Jag tror vi som efter mycket om och men äntligen for hem med bussen efter att ha köpt just DEN där skivan kanske var lyckligare än de är idag.
    Man hade fått tag i något man väntat på, sparat till eller fått i present.
    Nu klickar man sig in på youtube eller spotify eller andra musiklänkar på datorn.
    Inte helt samma sak det du.

    Har ni det fortfarande kallt? Här är det mildväder nu. Efter en period med minusgrader ner till 30 kalla har vi äntligen fått en behaglig temperatur. Nu är det ”bara” 15 minus.
    Skönt.

    Ha nu en härligt tisdag.
    Kramen Synnöve.

    • Åh…jag misstänkte att det var så att fler hade samma känsla som jag!! Du skulle gå och se ABBA The Show om du har möjlighet nångång!!!

      Det är otroligt vad många saker är relativa…Du säger att ni har MILDVÄDER nu och sen skriver du att ni har minus 15!!!!! Har vi minus 15 så är det sannerligen inte milt!! Så kallt har vi inte ens haft här i vinter… minus 13 är det kallaste jag har sett på termometern….Vi har ett par minus nu och det går att vara ute igen!!

      Ha en bra dag!!! Kram

  2. Visst var det något speciellt med att spara ihopa till sina egna skivor.Blev lite glad när jag läste att Synne hade köpt en skivspelare på Claes Ohlsson, här är nämligen helt knippe Lps som inte kan lyssnas på 😦 och det ligger en historia bakom varenda en!
    Suzy Hang around har jag nog aldrig hört förr, min första egen köpta skiva var dock också en Melodifestival låt.Nämligen Yes sir I can Boogie med Baccara 🙂 Oh vad jag bugga 😉 Min första egna stereo fick jag som 10 års present och två singlar till den: Maneater (H2O)och Our House( Madness)….
    Nostalgi blev det här 🙂

    Kram

Reaktion! Ris? Ros?

