Stop, finish, the end!

Nu har den börjat på riktigt…..resan mot ett nikotinfritt liv!!! Eller försöket mot ett nikotinfritt liv skulle jag kanske säga….Det är bara dumt att säga att det SKA bli så! Bättre att tänka…Jag gör ett allvarligt, seriöst försök nu!

Jag är motvierad i flera avseende och det hjälper till!

Förra tisdagen började jag ”Sluta röka” kurs på Företagshälsovården. Lunds Kommun har ju tänkt att införa rökfria arbetsplatser från i höst och då vill man erbjuda personal hjälp att sluta innan dess. Jag halkade väl med på ett bananskal där med mitt snusande!! Jag har sällskap på kursen av två kollegor.

Inget som sägs på den där kursen är ju något nytt eller något som jag inte visste innan…..Men att vara en grupp som ska göra detta tillsammans och samtidigt är en fördel. Det var riktigt roligt igår vid andra träffen att få gå dit och berätta hur duktig jag varit…Och jag tror at alla kände likadant. För alla hade minskat rejält på nikotinintaget sen förra tisdagen. Veckan som kommer ska vi försöka dra ner lite till och fortsätta kartlägga när och i vilka situationer vi använder nikotin. Vi har också fått skriva kontrakt på vad vi ska göra för att förändra nikotinvanorna!

Två saker är obligatoriska och det är att kartlägga användandet och att vänta 30 minuter efter varje måltid. Jag har själv lagt till att jag inte ska ta snus med mig när jag går ut med hundarna och att jag alltid ska vänta minst en timme efter att jag har stigit upp på morgonen. (Idag blev det två timmar)

Jag vill verkligen klara det här nu!!! 

När vi ska sluta??  Den 22 februari!!

5 thoughts on “Stop, finish, the end!

  1. Bra jobbat tjejen! Jag är ju en hel vecka efter dig, men jag tro att jag försöker haka på så här på avstånd. Kan tänka mig att inte at med ciggen på promenaden, vänta en timme efter maten och en timme på morgonen tex. Så får jag se hur långt det håller. Ska ni ta bort nikotinet helt, el ni får ersätta med tex tuggummi el sugtablett?

    Kram

  2. Grattis till det beslutet.
    Fast hade du inte gjort det om förbudet inte kommit?

    Men det där klarar du.
    Det kommer gå bra.

    Har själv aldrig rökt eller snusat men har en annan sak jag kämpar med
    som är minst lika illa…..
    Småkakor!
    Jag älskar småkakor.
    Det syns på vikten.
    Så jag kämpar med att INTE stoppa i mig flera stycker om dagen.
    Än så länge går det så där.
    Har blivit en till fikat den här veckan….

    Önskar dig alla lycka med snusslutet.
    Kramen Synnöve.

Reaktion! Ris? Ros?

