Citybirds

Jag är ingen fågelskådare och jag kan inte riktigt inse tjusningen med att fara runt och kolla på fåglar överallt…(förlåt Anette). Jag har däremot den största respekt för alla sorters intresse (nästan) och jag är medveten om att det finns många som inte delar mina intresse och tycker det är väldigt underligt att man frivilligt står på kalla fotbollsarenor och kollar på träningsmatcher i minusgrader….

Iallafall…Fågelskådning…Häromdagen så berättade min son att det finns ugglor på vår gata. Jaja, ugglor i träden utanför husen är ju inte det vanligaste man kan se så jag tänkte att jag fick ju också gå och kolla!!

Inte en….6 stycken hornugglor satt där i trädet och liksom tittade på mig när jag stod där och glodde som ett fån. Lite speciellt kändes det allt att stå där och kolla på ugglorna i trädet. Dom är liksom lite söta dom där…..

Jag kan inte låta bli att fundera över hur det går till i ugglevärlden. Den första ugglan som hittade trädet på Väster i Lund och slog sig ner där ett tag…tyckte han att det var ett så bra träd att han flög iväg och sa till sina kompisar att; ”Hörnini, jag har hittat det bästa trädet i hela Lund. Kom ni också och sitt tillsammans med mig!” Hur gick det annars till att dom plötsligt var  6 ugglor där i trädet???

Min fågleskådande kompis Anette trodde att dom är hungriga och att det är därför dom sökt sig till stan där dom normalt inte befinner sig. Frågan är då vad det finns att äta i ett bladlöst träd på en gata full med parkerade bilar i Lund. Jag är inte ens säker på att jag vill veta det………

5 thoughts on “Citybirds

  1. Näe vill nog inte det jag heller. Men visst är de vackra de där fåglarna.
    Fast jag tror de äter möss….

    Så det är väl bra. Kul du fotade dom.
    Kramen.

    • Ja, lite speciellt var det ju med hornugglor nästan utanför huset!!! Har inte sett dom nu på några dagar!! Mössen har kanske tagit slut.. 😦

      Kram!!

  2. Tänkte bara lägga in en tanke om vad ugglorna kan tänkas äta i ett bladlöst träd:-) En dam som passerade när jag fotograferade dina ugglor sa att hon hela vintern matat koltrastar under trädet. Hornugglor kan nog tänka sig en och annan koltrast till lunch. Det finns nog hopp om att jag ska kunna få dig också över till fågelskådarsidan, vänta bara. Kram

    • Tack för upplysningen Anette!! Känns inte det lite kannibalistiskt…ugglor som äter koltrastar?? Jag var mer rädd för at ugglornas närvaro betydde att det finns möss och råttor och annat elände i närheten!!!
      Få över mig på fågelskådarsidan…Nja…men det är klart..Om dom sitter precis utanför mitt hus så…*ler*
      Största kramen!!!!

Reaktion! Ris? Ros?

