Who is afraid?

Idag när var jag ute  med Wilmer så stannade jag till på en gräsmatta (!) och tränade en liten stund…men det är inte träningen det här ska handla om.

Under tiden som vi tränade där på gräset så såg jag dam med Cavalier King Charles Spaniel som kommer gående på gångbanan.  Ungefär 30 meter från platsen där jag och Wilmer befinner oss stannar damen och tittar på oss. Jag har Wilmer lös eftersom vi tränar och han är fullt fokuserad på mig, han har inte ens sett Cavalieren och damen så jag bryr mig inte om att koppla honom. Efter en stund ser jag att damen och lillhunden vänder och går tillbaks samma håll som dom kom.

På väg hem en stund senare möter jag damen och Cavalieren igen, jag tar Wilmer i halsbandet och damen säger: ”Hon har blivit rädd för stora hundar så det var därför jag vände”

I mitt stilla sinne tänker jag….så jobbigt…att ha en hund som är så rädd för stora hundar att man känner att man måste vända om man möter en stor hund….Nästa fundering är då…Blir lillhunden MINDRE rädd för stora hundar om matte vänder vid varje möte med stor hund? Tyvärr blir det troligen bara värre……

6 thoughts on “Who is afraid?

  1. Vet du att maken gick på bruksa för många år sen. Där var det en dam med en lite cavalier som höll till. Där fanns också en tjej med en stor snauzer (med reservation för stavningen.)
    Damen med den lille hunden lyfte ALLTID upp sin lillskit när hon passerade tjejen med storhunden.
    Tills en dag när snauzermatte tröttnade…..
    Hon tog sin storhund i koppel. Gick mot damen med lillskiten och när de nästan möttes så lyfte hon upp sin stora hund och gick förbi den lilla, med orden : Han är så rädd för små cavalierer.
    Efter den dagen lyfte damen inte upp hunden igen.
    Tänk om du skulle testa det nästa gång hihi….
    Kramen.

    • Hej!! Ja, det hade ju sett skoj ut och säkert framkallat en förvånad mig…eller två…en hos matten och en mycket förvånad min hos Wilmer!!!!! 🙂

      Kram

  2. 😆 Nu får Lotta överge gympan för att börja på gymmet om hon ska orka lyfta Wilmer hunden 😛 Det finns en del hundägare som stöter på problem och jobbar för att lösa dem. Det finns en del hundägare som stöter på problem och undviker de situationerna. Tror du mötte kategori ett.. För oss ”hundmördar” är det ett otänkbart beslut, men så ser det ut för en del 😕 Trist hundägarskap.

    • Hahaha..du är ju rolig ju!!! Hundmördar….*ler* Ja, det hade ju sett lustigt ut om jag hade lyft Wilmer!!! Du har rätt i att jag troligen måste gå på gym ett tag först….*ler*.
      Visst har du rätt i att det finns två typer…Mest synd om vovven som troligen inte är så rädd alls…utan bara inte vet hur hon ska bete sig för att hon aldrig har fått försöka!!!

Reaktion! Ris? Ros?

