Spring equinox

Spring Equinox …. Vårdagjämning!

Wikipedia om Vårdagjämningen:

”Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden.  År 2010 inträffar vårdagjämningen den 20 mars kl 18.32 i Sverige. Den lokala tiden i t ex Nya Zeeland är då 21 mars kl 05.32″

Våren är alltid efterlängtad, men på något sätt så känns det som att i år är den extra efterlängtad. Vintern har varit lång och tuff och det har varit nära till tårarna många kvällar när jag har varit tvungen att dra på alla kläder och gå ut i det mörka kalla! Men nu är det vårdagjämning på lördag och idag var det 9-10 plusgrader när jag var ute mitt på dagen, nu ikväll visade termometern i min bil 4-6 grader….!!!!  Det är faktiskt möjligt att gå ut utan mössa och vantar!

Nu vågar jag tro på det…Det BLIR vår i år också!


Reaktion! Ris? Ros?

