Lagd hund ligger?

Ännu en bra träning. Jag tränade väldigt få saker idag.
1 utgångsställning med fokus och en kort, kort linförighet innan Wilmer fick lekbelöning.

2 utgångsställning, ligg, sittupp och sen godisbelöning bakom som han får springa och ta. Detta utökade jag med att göra sitt/ligg/sittupp * kort, kort fritt följ och sen s/l/su igen två gånger till innan extern godisbelöning

3 pligg tillsammans med Penny med Jea som *TL*. bara ligg och sen sitt upp innan extern belöning bakom.

4 kort, kort linförighet med en halt och en helomvändning innan extern belöning.

5 metallapport!!! Jag har fuskat med metallapporten ett tag och klickat för intresse, för nosande, för munöppnande och för lyft. Det har gått lätt hela tiden och Wilmer verkar inte tycka det är läskigt med metallen. Idag slängde jag den för första gången och kommenderade apport…(det behövdes ett litet varsågod oxå)Han sprang rakt ut och hämtade den och kom tillbaks och satte sig framför mig!!!!! Han håller inte hårt i den, men tuggar inte alls.

Alla övningarna idag gick bra förutom pliggträningen tillsammans med Penny. Wilmer har ju inte velat lägga sig i pligget på tävlingarna i år, det har blivit en kamp och nu när han väl lägger sig så vill han inte sätta sig upp. På något vis verkar det ha smugit sig in en osäkerhet i ligg/sittupp momentet. Vi har trott att bara han fokuserar mig så sätter han sig, men inte idag. Jag tänker fortsätta att träna och försöka stärka honom i att det rätt när han reser sig. Själva läggande gick däremot bra idag.

Om det är någon som läser och har något tips så tas det tacksamt emot!!!!

Det känns iallafall som att jag vet vad jag ska träna på. Jag får se hur jag gör med tävlingen i Hörby. Känns inte så skojsigt att åka och tävla om inte det här funkar…..

Visst är det skumt…För inte sååå längesen så var problemet att han reste sig för tidigt när jag kom tillbaks……

Reaktion! Ris? Ros?

