Sleepless in Lund!!

Till och från i hela mitt liv har jag haft svårt att somna….som jag minns det så var långa perioder i tonåren skitdåliga i fråga om att somna. Otaliga är de kvällar/nätter jag har legat sömnlös och vänt och vridit på mig.

Just nu har jag hamnat i en period där varje kväll är en smärre plåga…för varje natt jag inte kan somna så blir oviljan att gå och lägga mig större och större….Hur kul är det att gå och lägga sig när jag  i stort sett vet att det kommer att bli timmar av vänd och vrid i sängen innan jag somnar?

Det hela blir en ond cirkel och jag vet inte hur jag ska komma ur den…Det kan gå långa perioder när jag somnar som vanligt folk, dock sällan i ordentligt tid. Jag är kvällsmänniska och det kommer jag nog alltid att vara, men trots det så vill sova när jag väl går och lägger mig.

Jag har provat det mesta tror jag:

Räkna får

Räkna baklänges från hundra både på svenska och engelska

Farmors råd: dricka mjölk i stora klunkar

Tvinga mig själv att hålla ögonen öppna för att bli trött

Inte dricka kaffe på kvällen

Dricka kaffe på kvällen

Äta

Inte äta

Läsa

Titta på TV

Lösa korsord

Slutsatsen är att dom kvällar det inte går att somna så går det inte att somna oavsett vad jag gör. Fram emot småtimmarna somnar jag oftast ändå och några timmar sömn blir det till slut. Det är väl bara att gilla läget och njuta av de perioder i livet som jag somnar inom en halvtimme efter att jag släckt lampan!!

Jag har aldrig haft problem att sova….bara att somna….har jag väl somnat så sover jag oavsett vad som händer runt omkring åska, jordskalv och dylika ting väcker inte mig….då uppstår nästa problem….att vakna!!!

Det är ett annat  problem som har förföljt mig genom livet…att inte vakna och skutta upp ur sängen när klockan ringer. Det är inte så att det är ett val jag gör att ligga kvar i sängen, det är bara helt omöjligt att vakna, att ta in verkligheten när klockan ringer i dom perioderna som det är så idiotiskt svårt att vakna är nästan svårare än att bestiga ett berg eller nåt….

Mina älskade ungar kom tidigt på att skulle dom komma i tid till skolan så gällde det att vakna för egen maskin, i det fallet har jag varit en dålig mamma….det var ganska tidigt dom som väckte mig och inte tvärtom! Dom kom på att om dom pratade med mig….ännu hellre om dom frågade mig något så vaknade jag …..det är precis som att hjärnan vaknar och aktiveras om jag tvingas att tänka. Smarta kids jag har!!!  Otaliga är dom morgnar jag har kastat mig ut genom dörren utan att ha ätit för att komma till jobb tid….eller iallafall nästan i tid!!

Nu är dom stora och jag måste vakna av mig själv. För det mesta går det bra med hjälp av tre väckarklockor och en hund! Wilmer fungerar lite som ungarna även om han inte ställer frågor…han ställer istället krav på att få mat och få gå ut och någonstans i min omtöcknade hjärna på morgonen så fattar jag ju att han inte kan fixa det själv!

Uppmärksam läsare som ser att detta inlägg är publicerat någongång mellan 00.30 och 01,00 skulle väl säga att det kanske hade varit bättre att jag gick och la mig tidigare…jo, det hade det väl varit om det nu hade varit så att jag hade somnat när jag la mig!!! Men om ni minns så har jag ju dessutom svårt att somna……

Och det finns perioder i mitt liv när jag verkligen har försökt att gå och lägga mig tidigt just för att kunna vakna i tid….men d e t  h j ä l p e r inte!!! Jag är precis lika borta på morgonen oavsett när jag har somnat……

Så slutsatsen är att min säng h a t a r mig på kvällarna och ä l s k a r mig på morgnarna!!!!

PUNKT!

One thought on “Sleepless in Lund!!

Reaktion! Ris? Ros?

