Agility lesson 2

Lektion 2
Övning 1 – Slalom med hopphinder
Samma som förra veckan men med ett hinder vilkelrätt mot pinnarna.
Wilmer har ju inte riktigt fatta slalom ännu så han ställer sig gärna framme vid pinnarna och bara glor på dom och på mig.
Än så länge så kör jag ju bara på två pinnar och jag tror inte att Wilmer fattar grejen riktigt. Jag vet inte riktigt om jag helt enkelt ska lära in på det gamla vanliga viset där jag springer med honom så han får en hum om vad det är han ska göra. I det här nya handlingssystemet så är det ju meningen att man ska lära hunden att hitta till slalom ingången utan hjälp och fördelen är ju då att man inte behöver hinna fram till slalom när man går en hel bana utan hunden gör det självständigt. Men som sagt…jag vet inte hur jag ska få Wilmer att dra mot slalom, jag tror inte att han fattar vad det är han gör när han bara gå mellan två pinnar!!

Övning 2 – Hinderbana med plattunnel och framförbyte.
De tre första hinderna tas med högerhandling och när hunden kommer ut ur den platta tunneln så ska föraren göra ett sidbyte framför hunden. Detta gör man genom att snurra från det vänstra hinderstödet till det högra så att när hunden är framme vid hindret så har man hunden i vänsterhandling över det tre sista hindren.

Det svåraste för Wilmer var här att hoppa de tre första hindren till höger om mig. Han söker sig såklart till min vänstra sida, men efter ett par försök så lyckades jag få honom att hoppa. Men det kommer nog att ta tid att lära in det här.
Den platta tunneln stod någon och höll upp eftersom Wilmer aldrig sprungit i den förr. Det gick jättebra. Och eftersom jag sen bytt sida så gick dom tre sista hindren bra för nu var det ju vänsterhandling.

Övning 3 4 Tunnlar och två hopphinder. Handlingsövning

Wilmer tycks älska tunnlar, han suger mot dom och älskar att springa igenom dom. Här fick jag verkligen tillfälle att träna på handlingssystemet. Andra gången fick jag till det bra med mina sidbyte. I tunnlar bryr sig inte Wilmer om vilken sida jag är på när han springer in dom. Mellan 7 och 8 gör man ett bakombyte och när Wilmer kom ut så drog han åt höger för där var jag ju när han sprang in. Andra rundan kallade jag på honom innan han kom ut och då sprang han på rätt håll direkt.

Meningen är ju att hunden ska uppfatta att jag som förare bryter hundens linje bakom honom och komma ut rätt. Men Wilmer kan inte detta ännu så därför kallade jag på honom.

Det finns en övning för att lära hunden bakombyte som man kan göra hemma i köket. Sätt hunden gå och ställ dig en bit bakom på vänster sida. Hunden ska nu vrida huvudet åt vänster och titta på dig men sitta kvar. Byt nu sida bakom hunden, nu ska han vända huvudet åt höger istället men fortfarande sitta kvar…(svårt nog). Gå fram och belöna hunden på höger sida.
¨

Reaktion! Ris? Ros?

