Agility – lesson 3

Dags för Agility igen. Jag har inte tränat sen förra veckan av olika anledningar bl.a värme!
Idag började vi med kontaktfält på klätterhinderna. Jag har ju lärt Wilmer att sätta sig på nerfarten på bommen. Här lär man ut två tassar på kontaktfält och två i gräset, detta för att man inte ska få en hund som stannar till för tidigt och sen hoppar av kontaktfältet. Jag inser logiken och försöker lära om! Tips: ta en lagom stor – liten dörrmatta och lär vovven att stå med två på och två av och vänta på order innan han/hon går av.
Wilmer har idag gått på vippan för första gången…eller sprungit snarare…Vi höll den uppe så den inte slog ner. Sen fick han åka hiss ner försiktigt…Det gick bra..men det är lång väg kvar! Men jag är glad att han inte blev rädd för ljudet när vippan slår ner…Känns bra att han verkligen springer upp!! Samma på bommen..Han springer modigt över hela bommen och här bryr han sig inte om vilken sida jag är på.
Konstaterar att klätterhinder och tunnlar är roliga i Wilmers värld men hopphinder är inget kul alls…Lite konstigt känns det…alla hundar kan ju hoppa tänker man….Jag ska så fort jag har möjlighet träna hinder som du föreslog förra veckan Jea!
Nu är det bara däck och långhopp som Wilmer aldrig har testat!!
Jag är förvånad över hur kul han tycker att klätterhinder och tunnlar är, han suger mot dom och tvekar inte en sekund. Det är roligt!   Såklart är det massor kvar men det känns som hopphindren blir nöten att knäcka med Wilmer..åsså slalom förstås!
Kul är det iallafall!!!
2 thoughts on “Agility – lesson 3

  1. 😆 Låter som Wilmer och hans matte roar sig kungligt! Kan absolut förtså och köpa det här med att stanna för tidigt för att sen hoppa över kontaktfältet *guess who* Men sen hon fått lägga sig på vippan tycker jag det verkar funka bra. Har ju inte tränat på länge nu, men innan uppehållet gick det bra. Kanske ska vi träningstävla tillsammans i September?

Reaktion! Ris? Ros?

