Agility # 4

Idag var det tackochlov lite mindre tryckande varmt än det varit den senaste veckan så det kändes helt ok att träna hund idag!

Idag började vi med repetition av kontakfälten på klätterhinderna. Det går sådär bra kan man ju säga. Wilmer tycker att bommen är lajbans och stannar fint på kontaktfältet om jag är vid  hans sida. Han sätter sig ner för det är ju så jag har lärt honom. Nu är ju planen att lära om till två på – två av.  Det kommer att ta tid tror jag. Däremot så kan jag gå ifrån honom när jag jag fått honom att ha två på två av..han sätter sig ner men stannar kvar tills jag säger varsågod! Jag ska ta tipset som Linda gav och använda en liten dörrmatta där jag lär honom att stå på den med baktassarna och på gräset med framtassarna. En liten stabil matta går ju sen att lägga på kontaktfältet för vidare inlärning.

Slalomträningen idag gick faktiskt mycket bättre än innan, det känns som att Wilmer börjar fatta. Idag hittade han in rätt ett par gånger efter låååång väntan fast jag stod på ”fel” sida!! Partyyyyyy!!!! Än är det långt kvar men det känns inte lika långt som tidigare…

Idag blev Wilmer lite uppskruvad av slalomträningen och när han kändes sådär ”på” som jag vill ha honom i träningen så passade jag på att göra ett ligg- sitt byte i fjärrdirigering. Jag gick åtminstone en meter från honom idag…kanske lite mer…och han SATTE sig!!!!

Avslutade träningen tidigt idag men innan jag avslutade så fick Wilmer prova däcket för första gången. Fick bra tips av Linda:

* för att inte få Wilmer i ”lydnadsberedskap” så ska han inte sitta innan

* av samma anledning väljer jag att ha honom på höger sida inför hoppet genom däcket

* inte kalla in genom däcket…..då vet han inte vad det är han gör

Wilmer verkade fatta ganska snabbt vad jag ville att han skulle göra – men söker sig såklart till min vänstra sida och då blir det ju alldeles tokigt. Men han lyckades göra helt rätt några gånger!!

Kändes som en bra om än något kortare träning än vanligt!!!

Reaktion! Ris? Ros?

