History repeat itself….

Hmmm…hemma igen efter dagens Helsinborgsutflykt. Dagen började kallt, vått och dimmigt…och fortsatte väl ungefär på samma vis…
Samling kl. 8 och startnummer 2 satte väl standarden för dagen.

Pligg: 7(dk,hand) Jag fick inte kontakt med honom innan det var dags att lägga..en svart labbetid med startnummer 1 + TL tog all uppmärksamhet. Skulle nöjligen tagit honom ur pos. och satt om honom….
Tandvisning: 10. Oooops..han satt nästan helt stilla !!!
Linförighet: 7.5 (efter, dk vändning, sidled) Nu måste jag tänka..vad dk här kan vara vet jag inte. Jag var tyst som en mus hela tiden och gjorde inga stora saker med händer och sånt, sidled måste vara att han sprang ut från mig i språngmarschen. Jag upplevde linförigheten som oengagerad men hyfsat korrekt. Han tittade inte på mig en enda gång, men gick där han gick och satte sig när han skulle och han tittade inte på nåt annat…bara framåt…Vet faktiskt inte om vi har haft 7,5 nångång innan….
Läggande: 7,(tvekar, dk, sitt) Hmm..var domaren hittade dk vet jag inte..Han la sig iallafall..men ville inte sätta sig på första kommandot när jag kom tillbaks….
Inkallning: 10! Eftersom han inte ville sätta sig efter läggandet så var jag rädd att han skulle lägga sig i inkallningen..Men inte idag!! Bra!!
Ställande: 7,(steg, dk, sitt)Här var han lite före..(med nosen mot ”den blå”) jag sa ett skarpt stanna så jag var rädd att han skulle lägga sig…Men hej och hå..han stod så fint när jag vände mig om. Dk vet jag inte…Kanske jag vände på huvudet.Kändes inte som att han skulle stanna alls så jag är glad att han gjorde det!
Apportering 0,(lämnar förare) Jaha..här kom ”the big mistake”. TL kom med en apport i storlek till en papillon eller nåt. Jag bad henne byta och vi fick ju vänta. Jag lät Wilmer sitta kvar i utg. pos och vänta och det insåg jag var troligen dumt. Han laddade så undertiden att han högg apporten direkt och sprang raka vägen till TL och satte sig fint! Han kom snyggt tillbaks med apporten fint i munnen och satte sig i utg. ställning när jag kallade på honom. Men vad hjälpte det??
Hopp: 9,5 (sitt bakom lite) Ja så var det! Såg andra som gjorde det och fick tior..Men det hade ju inte spelat nån roll idag ju!
Helhet: 8
Summa: 153 p.
Analys: Vi var på plats i god tid, vi gick en rejäl promenad som Wilmer behöver. Vi fick startnummer 2, men med tre pliggrupper så ska ju inte det spela nån roll. Jag fick inte riktigt samma kontakt med Wilmer idag som jag brukar ha. Vet inte om jag själv blir lite mer lågmäld när jag är alldeles ensam och inte känner nån…kan va så…Platsliggningen var ju en besvikelse och jag vet inte varför jag inte kunde fånga hans uppmärksamhet där..Det har bara hänt två gånger tidigare att han inte har lagt sig direkt (på tävling). ”surt”Även om han fick 7,5 i linförigheten så var det inte den energin i honom som jag vill ha.Apporten var nog mitt fel..jag borde antingen:1. Låtit honom ha den lilla apporten2. tagit honom ur position när TL bytte apport.Då hade han inte laddat så mycket…Jag VET ju att han vill röra sig och nu kunde han inte behärska sig.Men…OM han hade lagt sig i pligget så hade det inte spelat nån roll…Men å andra sidan så hade pligget inte spelat nån roll om han hade haft en sjua i apporten…*suck*
Nu ska jag fundera på hur jag ska träna vidare…Idag kom tanken att : Vi är inte bättre än så här (inte tillsammans iallafall) och vi kommer inte att komma vidare…..Men vi fortsätter troligen att kämpa på…. Idag saknades det riktiga drivet! Men ni skulle sett lyckan och energin när han fick springa och hämta ”den blå” !!!! Fast jag hade lagt ut den säkert fem minuter innan vi gick in och ganska långt bort så visste han exakt var den var!!!

 

**JEA****

Jag blir lika förvånad varje gång ni INTE blir uppflyttade. Det är ju så att Wilmer varje gång missar nåt som han kan hur bra som helst, som nu xvis apportering. Och han missr inte av oförmåga, utan för att han gör nåt extra av det. Det är egentligen typiskt unghundsbeteenden att bli så intreserad av TL att han glömmer sitta kvar i apporten, likaså att han av samma fascination inte hör dej i pligget.
Normalbetygen idag skulle vara 10 i pligg, 8.5 i linf, 8 i tandvisning. Dvs 21 poäng till, vilket skulle ge 174, som är Wilmers nivå i klass1.
Här listar jag några orsaker som jag tror på:
1) Ni är för goda kompisar, drabbar lydnad och fokusering. Man kan ju inte göra sig okompis med sin hund, återstår bara fokusträning och avancerad lydnad med långa träningar.
2) Du har ingen Panic Button, dvs du saknar en signal som i varje läge ger dej Wilmers fokus. Om du sagt `burken` inför pligg, hade du kanske haft 10. Eller alternativt gett publiken nåt kul…
Säkert hade du på samma sätt kunnat få bort hans intresse för TL i apporten.
3) Det ger Wilmer o dej för lite stimulans att hålla på med klass1. Därför tjafsar jag om klas2 o klass3, och ni är på god väg där.
4) Detta låter knasigt, men om jag hört talas om Wilmers lydnadstävlingar och inte känt till hans ålder skulle jag sagt `inte mogen`.

Och nu den riktigt goa frågan:
Hur skulle jag ha gjort?
1) jag skulle fokustränat under mycket svåra störningar, xvis höglöpande tik. Och haft MYCKET höga krav.
2) jag skulle skaffat en Röd Knapp.
3) jag skulle varje gång han uppenbart hittar på egna regler (xvis lägger sig i kvarsitt) tatt rejält tag i honom. Om jag bara böjat om igen kan ju såna saker bli det normala till slut. jag menar att man kan utnyttja dessa missar till att öka lydnaden, det ökar ju automatiskt fokuseringen.

2 thoughts on “History repeat itself….

  1. Lotta jag kan inte annat än nicka när jag läser Jeas utvärdering. Tror han har många poäng där, framförallt så tror jag också att han kommer göra bättre ifrån sig i de högre klasserna. Men när ni nu kämpat så länge med ettan, skulle det vara synd att störta på mållinjen som ju är ett LP1 *nu måste jag andas* 😉 Sen tror jag inte du hade fått ta honom ur position på pligget eftersom momentet börjar redan när kopplet tas av, det hade nog kunnat bli en nolla.Vet så klart inte helt hundra men tror det. Om jag oxå ska sprida lite goda råd 😉 så hade jag tränat början på pligget. Dvs av med kopplet, fokusering och belöna fokuseringen. Förlänga kravet till läggande på första hinten och belöna det, fast medan han ligger kvar (alltså inte låta han skutta upp för då kanske det blir nästa bry). Det ända som jag sen mer hade lagt krut på är att han ska sätta sig upp från läggandet direkt. Det ända ni behöver nu är att komma ur ettan, om så på 160 p exakt, så ni kan skörda frukten av hårt arbete i tvåan, där W bättre hör hemma. Nu har ni skaffat er tävlings säkerhet i ettan och om inte annat kan vi ju ha sällis på tävlingarna då 😛
    Ni är duktiga, men det vet du ju att jag tycker….Det är de där små små detaljerna som skiter sig emellanåt och precis som med Rut är det sällan samma saker 😆 Alltid något nytt att bita i! 😀

    Kram

    • Tack för pepp Anki!
      Jag menade att jag skulle tagit honom ur pos. innan TL hade kommenderat. Vi var tvåa så han fick ju sitta en stund innan alla hade kommit på plats och jag kände redan då att det skulle gå åt skogen…DÅ skulle jag distraherat honom och gått ur och i pos!! Efter kommando får man ju såklart inte göra det!
      Problemet är att om jag ska träna läggandet så måste jag nog hitta nya hundar och en TL som står en bit bort varje gång…(helst nån han inte känner…) Han lägger sig ju alltid när vi tränar själv… *suck*
      Ska strax ut och träna fokusering!!

Reaktion! Ris? Ros?

