Attention!!

DSC05908Så ska det se ut!!

Efter att ha tränat mycket och lite tuffare med Wilmer sen den misslyckade tävlingen i söndags så var jag spänd på hur det skulle gå att köra ett kommenderat program idag!!!
När jag kom till träningen så ansträngde jag mig för att visa Wilmer att jag bestämmer vad vi ska göra idag!! När jag blir sträng så svarar Wilmer med att antingen sitta som fastvuxen i marken eller genom att bara lägga sig ner…Att var sträng mot Wilmer handlar inte om att vara elak…det räcker med att jag puffar honom i nacken om han inte lyssnar..då reagarar han som jag sa innan. När han var på väg att använda sig av läggande varianten idag så drog jag fram favorit leksaken och lekte som tusan..Han köpte det och vi lekte och skojade en stund!
Dags för ett kommenderat program! Jag fortsatte lite stramt och vi gick till starten i fotläge. Wilmer satt kvar (!!!!!) vid tandvisningen!! Det hade blivit en tia utan tvekan!
Linförighet: Jag måste säga att jag önskar att det varit tävling idag. Inte en sväng där vi tappade kontakten..Ett väldigt långsamt sitt minns jag. Jag använde några FOT för mycket…men jag är skitnöjd!! Han tappade inte kontakten med mig mer än korta, korta sekvenser. Kanske en åtta om det varit tävling!!
Läggande: Ett bestämt FOT för kontakt och ett skarpt (lite för skarpt kanske) LIGG fick Wlmer att dimpa i backen som han inte gjort tidigare…Jag ansträngde mig för att inte vända på huvudet och kolla om han la sig…(lite vände jag nog ändå på huvudet) En åtta iallafall…
Inkallning: Här är ju rädslan att han ska lägga sig när jag går när han är lite nertryckt…Jag ansträngde mig för att låta positiv och glad när jag sa SITT och gick ifrån honom…Jodå, han satt…vid ingången trollade han lite, men en nia hade han varit värd….
Ställande: Samma här, kontakt med med ett bestämt FOT och ett lagom STANNA kommando…Jag vände inte på huvudet alls men han stannade snabbt, det kände jag. En åtta tror jag vi hade varit värda där utan mitt vända på huvudet dubbelkommando!
Apport: Nollan från i söndags spökade och jag var bestämd, men Wilmer satt kvar och tog apporten efter lite övertalning..tuggade väl lite och Jea sa: sju.
Hopp: tja…det är ju inget problem normal och inte idag heller. nio iallafall…
Helhet har vi ju inte nån poäng för idag..men Jea sa efter linförigheten: att det var lite bonnigt , Antar att det INTE är en komplimang, men om vi får poäng för bonnig linförighet så tar vi det just nu! Klang och jubel sparar vi till tvåan!! *ler*

***Jea***
Nu sa jag faktiskt inte bonnig, utan jag sa BUNDEN. Han gick inte så löst o ledigt o vackert som han gör när han är lydigt olydig. Å andra sidan så lyder inte min havregrynsgröt på mrgnarna om det blir för mycket vatten, men snygg e den.
Men BUNDEN menar jag att hans rörelser var mera spända, hans öron mer upp- o bakåtdragna, och hans ögon större än vanligt. Men, detta är ju inget som domaren bedömer. det var helt enkelt högklassigt, utan dina dk skulle det kunnat bli 9.5.

***LOTTA****
*skrattar högt* Jag var helt säker på att du sa BONNIGT…. fniss* Bunden är ju en helt annan sak..Men jag håller med dig..det är inte lika kul som när han går olydigt lydigt..men jag hoppas att vi kan nå dit igen..Men om han behöver vara med bunden för att klara det här så får det va så..Jag är oxå gladare om jag får vara lydigt olydig och slipper vara sträng..
Sen var det dags för Platsliggning…I söndags förstörde det ju dagen eftersom W inte la sig på kommando och idag upptäckte jag varför…Han är rädd helt enkelt. Han la sig inte idag heller och när jag försökte flytta honom så smög han iväg med sänkta öron och svans…DÅ gick det upp ett ljus för matte …I söndags hade han inte legat plats sen attacken veckan innan..Jag tänkte inte på det på tävlingen, men det blev tydligt idag. Vi tränade på det idag och han fick ligga vid sidan om Gunillas Filippa. Jag la honom, gick iväg, gick tillbaks…la om honom…flyttade honom…Sen gick jag lite linförighet framför och runt om Filippa och det var tydligt att han försökte komma undan…Även om det är trist så är det skönt att veta varför det blev som det blev….och gissa om jag vill slå mig själv i huvudet för att jag inte insåg INNAN tävlingen att jag borde kollat hur han tagit incidenten vid pligget tidigare….suck. Men problem är till för att lösas!!
Innan Malmö gäller: PLIGG så ofta som möjligt med olka hundar, och ettans apportering med hjälp av någon som lämnar apporten till mig lika ofta!!
Tack Gunilla för att Wilmer kunde få leka med Filippa efter träningen och få inse att hon inte var farlig. Kaysa hjälpte oxå till!!!

Bra träning som lärde mig att vara förutseende och uppmärksam och också att det GÅR att få resultat om man är flitig och envis som synden och om man vågar tänka utanför boxen, i det här fallet…JAG har varit stramare och tuffare mot Wilmer sen i söndags utan att känna mig det minsta elak..Jag kräver att han faktiskt ska göra det han redan kan!!! Det är INTE elakt!!

DSC05877Så här eländig såg Wilmer inte ut idag när vi gick vårt program!! Han är gladare än så här!!

2 thoughts on “Attention!!

  1. Godmorgon på dig.
    Vilken härlig bild du har först där på Wilmer. Han ser ju rakt in i hjärtat på en.

    Vad är det för attack du skriver om? Vad har han råkat ut för?

    Det verkar som du kom på varför det inte fungerade med platsliggningen och då har du ju löst den koden på nått vis.
    Jag hoppas att det går bra för er när det är dags in i elden igen.
    Håller mina tummar för er.

    Här är det kallt nu. 5 minus nu på morgon. Ingen snö. Ännu. Men det är nog inte länge för den kommer….
    Ha en skön helg nu.
    Kramen Synnöve.

    • Det är så han ska se ut när vi tävlar….titta rakt upp på mig så han ”hör” vad jag säger!!!

      Attacken hände för ett par veckor sen, vi skulle lägga våra hundar för platsliggning och precis när jag sa till Wilmer att lägga sig så lämnade hunden som han skulle ligga plats tillsammans med sin mattes sida och rusade fram och kastade sig över Wilmer. Det tog bara sekunder innan Wilmer låg på rygg och han kunde inte försvara sig alls emot en mycket större hund. Det slutade med att jag ”lyfte” bort den andra hunden i nackskinnet typ….Inga stora skador på Wilmer, men han blev rädd och men tyvärr insåg inte jag HUR rädd han blivit förrän träningen jag skriver om…. My mistake 😦 😦

      31 oktober ska vi tävla igen…Måste lösa det innan dess!!

      Kramen

Reaktion! Ris? Ros?

