Vad är hemma?

Var e man hemma egentligen?

Jag har flyttat hejdlöst många gånger sen jag flyttade hemifrån för en massa år sen som 19 åring. Jag minns inte hur jag tänkte då men eftersom lägenheten var 18 m2 stor (liten) så kan jag inte tänka mig att jag tänkte mig att jag skulle bo där i en evighet….och det gjorde jag inte heller! Det blev bara åtta månader!!

Senast jag flyttade var för ett och ett halvt år sen. Nu när jag sitter och tänker på det så var det faktiskt så att den lägenheten var den första sen min lilla 18 kvm stora lägenhet som jag bott ensam i. Alla bostäder, lägenheter och hus däremellan har jag har bott tillsammans med mina barn eller sambo.

Jag minns känslan när jag flyttade och jag kunde bestämma alldeles själv var alla saker skulle vara. Ingen annan kunde eller hade några synpunkter. Det var en känsla av frihet som jag uppskattade väldans mycket. På vägen nånstans blev väl den friheten också en ensamhet…..

Jag har sen dess haft turen att träffa en man som jag älskar och som älskar mig och vad kan då kännas mer rätt än att bo tillsammans. Nu känns det plötsligt som en möjlighet att vara två som ska samsas och bestämma hur det ska va i hemmet. Friheten att få bestämma helt själv lockar inte längre som för ett och ett halvt år sen. Tiden med barnen boende hemma är för alltid över men det innebär ju inte att man måste vara själv resten av livet. Mina älskade ungar har jag alltid nära mig, var jag än bor och var dom än bor!

Jag började det här inlägget med frågan: Vad är hemma? Kunde ju lika gärna skrivit VAR är hemma? Svaret på den frågan måste bli :

Hemma för mig är där jag är älskad, där jag mår bra och där mina saker finns!! Vilken lägenhet det är spelar mindre roll efter alla dessa flyttningar. Varje gång jag flyttar så säger jag……NU ska jag inte flytta mer…men…..jag gör ju alltid det ändå! Jag verkar inte ha rötterna i var jag bor, utan snarare i vem jag har omkring mig!!!

Jag är hemma nu!!!!

3 thoughts on “Vad är hemma?

Reaktion! Ris? Ros?

