Bra träning idag!!

Började träningen idag med rutan. Satte ut koner, placerade targetpinnen bakom mitten och klickade några gånger för nos mot pinne. Backade direkt ut på fullt avstånd och nu verkar det som att Wilmer har fattat. Han gick direkt in utan att stanna utanför och titta på mig. Det bästa är att han faktiskt går långt in i rutan innan han stannar och vänder upp mot mig. Nu klickar jag när han har stannat och belönar så fort jag hinner fram till honom.
Senare under träningspasset gjorde jag ett skick till utan targetpinne och den här gången blev det fullt avstånd direkt och det funkade! tjoho och massor av belöning!

Frånhopp: Jag använde tasstarget bakom hindret och började med att klicka för att Wilmer trampade på den. Flyttade mig typ 2,5 meter bort vinkelrätt mot hindret och klickade igen för att han gick till target och trampade. Jag flyttade mig sen en bit i taget närmare hindret och skickade/klickade för varje gång jag flyttade mig…plötsligt var vi mittemot hindret och han bara skuttade över och tassade på target. Stannade kvar där och skickade några gånger till. Det roliga var att han kom samma väg tillbaks..dvs. över hindret. Brydde mig inte om sitt idag. Vill få in frånhoppet ordentligt. Sitt på avstånd är inte helt lätt så jag ska klura på detta….Tips?

Fjärrdirigering: Har funkat fint senaste träningarna med belöning bakom. Nu la jag till Kattis bakom för att se vad som hände – han brydde sig inte ett dugg om att hon stod där. Känns som vi är på G.

Pligg: jag klickade läggande flera gånger när vi hade hundarna i pliggläge och då la han sig fint. Lyckades lägga sig (trögt men dock) vid första pliggomgången. Vid pligget i slutet så la han sig knappt inte alls trots att han jobbat fint och lagt sig fint gånger flera i nära träningen. Kattis på avstånd märke till att när ”TL” sa: gör klart för platsligging och lägg hundarna så stelnade Wilmer till. Det är kanske det som händer. Han stirrade på TL hela tiden…..det är så han gör…stirrar på TL och lägger sig inte.
Kan det vara så att han vet att han ska få ligga och att han tycker det är läskigt som gör att han vill slippa höra mitt kommando?? Han ligger på ett helt annat sätt numera än han gjort tidigare. Han ligger stelt och inte avslappnat alls…Det är kanske LIGGANDET jag ska jobba med…*funderar* Och isåfall hur??? Tips emottages tacksamt!

I övrigt så gick vi ju ett klass I program som jag hoppas få se så småningom. Kändes ok om än inte 100% på något sätt.

Nöjd med dagens träning!

Tävlar igen på lördag…Wish us luck!


One thought on “Bra träning idag!!

Reaktion! Ris? Ros?

