Det närmar sig!

Har ju anmält Wilmer till Klass II nu och det närmar sig. Vi har kommit igång med träningen igen och var hos Jea och tränade i veckan. Körde ett helt program och där blandades högt och lågt. Wilmer gör nog så gott han kan, men det sitter inte klockrent ännu!!

Idag traskade jag och Wilmer ut på en gräsmatta på Klostergården för att träna lite!
Började med att lägga en boll en bit bort och skickade Wilmer framåt mot den utan någon lydnad innan. Eftersom han har lite problem med att lämna mig när han är under kommando.  Detta funkade meddetsamma, bollen är ju lätt att springa till.

La sen bollen bakom rutan och skickade nämnde hund till samma boll genom rutan utan att be om utgångställning eller be honom stanna i rutan. Även detta skick gick bra.

Efter ett par gånger så fick hunden för sig att återigen stanna vid främre högra konen. Nu for fan i matte och jag sa NEJ, KOM HIT. (vilket jag aldrig gjort förr)
Om igen…samma visa och samma nej och kom hit.
Nästa gång, fortfarande utan fotkommando…så hör och häpna sprang Wilmer rakt in i rutan och stannade så fint mitt i mitten!!! Halleluja!!!
Gjorde lite andra moment och bytte sen håll på skicket till rutan och det funkade det också!! Nu ropas inte hej innan vi är förbi konerna dock….

Fritt följ idag..lite mer klipp i steget och mer engagemang..som jag vill ha det.

Fjärrdir: jodå, idag satte han sig på första kommandot. Gjorde detta vid ett par tillfälle och det funkade. Ökar avståndet när vi är själv och tränar för att det ska kännas lättare när vi har andra hundar och människor omkring oss.

Inkallningen: lurades lite med låtsas utlägg av godis….tvärstopp! Trots att han tror att han vet var godis finns så kommer han på HIT nr. 2. Nu måste jag få bort beroendet av godis bakom…..bråttom, bråttom!!!

NÖJD matte!!

Reaktion! Ris? Ros?

