Om det bara hade gått att förklara……

Livlig träning med mycket störning med Team Jea idag. Bra för Wilmer som lätt omfokuserar när det är mycket runt honom. När det blir för ljudligt så får Wilmer helt enkelt vila en stund. Han är känslig för höga ljud men jag försöker att göra nåt kul när han blir påverkad! Vi har börjat med lite skoj ff med snurrar och konstiga vändningar och slalom…Han verkar gilla det!!

Tar det hela i oordning:
Pligg: Vi skulle vänta med att lägga hundarna efter kommando idag och när Wilmer la sig i förtid så blev jag rent glad och sa BRA!!! Det var första gången på ungefär ett år som han la sig frivilligt vid ett pligg!! Det gick liksom inte att bli annat än glad. Sen fick han sätta sig upp igen och han ville lägga sig igen. Fick honom att sitta kvar till slut. Inga hängande öron idag när vi gick till pligget och han var som en helt annan hund!! Själva pligget var tydligen bra! Jag ser ju inget där bakom buskarna!! Det är fortfarande ovant och lite scary att inte se hunden under pligget….samtidigt så kan man ju inte omedvetet påverka hunden….
Kommenderat FF: idag är jag riktigt nöjd med Wilmers ff. Jag hade fått honom att vara i rätt stämning innan med lite skojsnurrar och slalom och han visste var snusdosan med godis var nånstans….Misstag naturligtvis men på det stora hela BRA!!! Sitt under gång är det första gången han gör..Han måste ha blitt förvånad när jag sa sitt. Jag var säker på att han skulle lägga sig….

Åsså var det ju rutan och hoppet som är det som känns allra mest osäkert i klass II.

Körde rutan med externbelöningen bakom så att Wilmer fick springa igenom rutan och ta sitt godis. Gjorde det några gånger, sen la vi belöningen osynlig…Han fortsatte att springa dit. jodå…springa igenom rutan till godis går ju bra..men att då stanna på vägen var svårare…Tog bort godiset och fick honom att stanna några gånger. Tjoho! Nu stannade han inte framför konerna iallafall.
Provade lite senare och från det hållet vi hade kört så funkade det, men när jag bytte håll på skicket så stannade han igen som han brukar göra! Det är väl helt enkelt inget annat att göra än att träna vidare….

Gjorde likadant med hoppet, externbelöning synlig som jag senare gömde och sen tog bort. Det funkar inte klockrent, jag för övertala honom att hoppa ifrån men när han väl har hoppat över hindret så sätter han sig på kommando…tränade bara frånhoppet först en massa gånger innan jag la till sättandet. Tillbakahoppet är inga problem!! Men man måste ju hoppa bort för att kunna hoppa tillbaks….

Tränade även de andra momentan i klass II idag. Det känns som vi kommer en bit på väg för varje gång. Inkallning och fjärr är två moment som funkar ibland men inte hela tiden…men när det funkar oftare och oftare så är jag nöjd…

Det är ju ändå en och en halv vecka till tävlingen……*skrattar*.

Planen är att träningstävla på samma ställe som tävlingen två dagar innan och jag garderar mig och säger att om det går rent åt skogen då så tränar vi på lite till innan vi tävlar. Finns ingen anledning att vi ska göra bort oss officiellt…..

 

3 thoughts on “Om det bara hade gått att förklara……

  1. Jag tycker att Kanel är rätt duktig på de flesta momneten i tvåan, men inte alla på samma tillfällen 😯 så vi behöver träna på uthålligheten känner jag. Rutan är inte helt klockren och jag tycker farten dit är lite halvhjärtad om jag ska vara ärlig…..
    Har signalerat till Bitte att jag skulle vilja träna på lördag fm, men vet ej än om hon kan….Sugen?

    • Tack Karin!! Bäst är vi väl inte, men vi försöker iallafall!! Jag räknar inte med något resultat direkt, men det ska bli kul att komma igång igen. Om träningstävlingen känns bra så är det väl bara att ge det en chans!!

Reaktion! Ris? Ros?

