Debutanter igen….

Jodåsåatteeeee….Nu har vi väl gjort nån sorts debut i klass II Wilmer och jag. Träningstävling i främmande miljö får räknas som debut! Poängen kan vi nog lämna därhän…dels var jag inte överens med domaren i vissa fall och dels så var det för dåligt.

Pligg: Wilmer började tveka när han insåg vad som var på färde..Han stänger av och tittar bort. Fick ändå kontakt med honom men fick hjälpa honom ner. När han väl ligger så ligger han ju kvar fint. Reste sig inte i förväg.

Frittfölj: men va fan….han kan gå jättefint men idag var han tillbaks i sitt klass I syndrom. Släppte kontakten när han fick syn på TL och domare. Fick tillbaks honom igen efter en stund, men det räcker ju inte.

Läggande: ett vanligt Wilmer läggande. Han lägger sig men det går inte fort. Jag stannade till onödigt mycket ( men det kan ju inte Wilmer hjälpa)

Inkallning: men hallå…matte, du kan ju inte lämna mig ensam bland dessa människorna som jag inte känner…bäst jag skyndar mig till dig igen!!!!! Han hade inte en tanke på att stanna…..

Rutan: hej och hå…här överraskade Wilmer mig med att rusa fram till rutan, till vänster om den…ett par snus och sen gick han in och ställde sig från baksidan…Men han gick hela vägen fram och han reagerade på första kommandot.

Apportering: jag kastade apporten för kort och Wilmer stack direkt..Det är längesen han tjuvstartade och jag tror att det berodde på dels att jag kastade jättekort (borde kanske gjorts om) och dels på att han vid det laget var jätteuppspelt…

Hopp: fick hjäpa honom med ett litet steg fram så hoppade han, han satte sig snett men hoppade tillbaks. Fjärr: satte sig direkt på första sittkommandot, vid det andra fick jag upprepa. Men överraskande att han satte sig alls….

Helhetsintryck: förare går fort, trevlig hund, stor potential…(hunden då alltså). Mina tankar är att jag klantade mig när jag glömde Wilmers mat hemma när jag hämtade honom i eftermiddag. Han var för hungrig helt enkelt, jag vet ju att han mår bäst när han har fått ungefär hälften av sin mat… Kanske var han ute lite för länge innan det var dags, svårt att bedöma tiden. Återigen gjorde han som han gjort genom ettan..han hälsade glatt på TL, domare och skrivare, han tappade koncentrationen totalt. MEN han var glad, han ville jobba, han dog inte alls….. Avslutade såklart med tjo och beröm och språngmarsch till godis!! Avslutningen är ju början på nästa tävling…När den blir får vi se. Nu ska här tränas!!!

5 thoughts on “Debutanter igen….

  1. Grattis till debuten. Även om du nu inte tycker det var nått att ha så har ni i alla fall debuterat! Nu går det bara en väg. UPPÅTT :))
    Kramar och ge Wilmer en go klapp.
    Synnöve.

    • Wilmer hälsar och tackar för klappen 🙂
      Jag är nöjd med att ha gjort ett tävlingsprogram…det är liksom så man får veta var man står…och du har rätt…Framåt och uppåt är vägen att gå!!
      Ha en underbar helg!!!
      Kram

Reaktion! Ris? Ros?

