Golfballs is the new Frolic

I närheten av där jag bor så finns det en range för golfträning…Denna range är privat och ligger inte på en golfklubb vilket gör att det ofta är lugnt där och har man en väldig tur så är man ensam där. Ensam där innebär att det går finfint att kombinera hundträning och golfträning.

En styck hund får ligga bunden efter promenaden runt hela rangen och tålmodigt, nåja, vänta medans matte sliter med golfslagen…Hela tiden låter Wilmerhunden, någon sorts underliga ljud som aldrig blir mer än underliga ljud…ett skall skulle ju aldrig komma ur vovvens strupe…..

Att ligga där och titta på alla härliga golfbollar som flyger runt i luften är otroligt taggande för vovven och när matte har tröttnat på bollarna så tar han gärna över….Han slår dock inte iväg dom utan springer i bästa Wilmerfart ut på rangen och hämtar….ja, det är här det blir problem….han vill ju hämta ALLA bollar som ligger där, men han får ju bara plats med en i munnen och när han väl har en i munnen så vill han inte släppa den….Alltså..som bollplockare funkar han dåligt!!

Efter den något ”misslyckade” träningstävlingen igårkväll så har jag funderat på hur jag ska få vovven mer motiverad att jobba med mig….Idag uppenbarade sig en lösning som stavas G.O.L.F.B.O.L.L

 

Utrustad med en golfboll i varje hand så kommenderade jag FOT och vips satt Wilmer vid min sida…sin vana trogen lite för långt bak…ett snabb BÄTTRE fick honom att skutta fram i rätt position och efter det utföra  ett lysande, engagerat frittfölj…..jaha…VAR var det i gårkäväll???

Stärkt av engagemanget fortsatte vi med inkallning…..GOLFBOLLEN bakom vovven och matte traskar iväg c:a 30 meter….Kallar in med ett glatt Wilmer KOM….tre steg sen stannade han….hit…tre skuttsteg sen stannade han….det borde filmats. Till slut hade han skuttat fram till mig….Om igen och inte fick han ta bollen….Nästa gång full galopp mot mig och tvärnit på STANNA kommandot….Tjoho!!!

Fortsatte med fjärren…golfboll bakom…samma resultat….

Vad är det med golfbollar som är så speciellt???? Problemet är ju att jag egentligen inte vill att han ska vilja ha golfbollar…Jag vill ju kunna ha honom med på golfbanan……och dessutom så är ju egentligen en golfboll alldeles för liten för Wilmerhunden att kuta omkring med….men om det nu är det han vill ha som belöning för väl utfört arbete….Vad gör man…???

Skulle kännas tryggare för mig om det gick att borra hål i golfbollen och sätta ett snöre i den!!! Går det????

image

Reaktion! Ris? Ros?

