MFFSupport goes trotting






Den 7 augusti var det den stora Derbydagen i Malmö. MFF möter HIF i årets glödhetaste match. MFF Support passar samma dag på att så smått starta ett samarbete med Jägersrotravet. Travet har för dagen flyttats till eftermiddag istället för kväll för att inte krocka med Derbyt, och MFF Support blir inbjudna att köra ponnytravlopp.

Vår vice ordförande går igång på detta och sätter full fart med att skrapa ihop folk som vill vara med och köra häst. Jag är ju hästtokig sen barnsben och jag anmälde mig naturligtvis på stående fot. Det beslutet hann jag ångra många gånger mellan beslut och verkställighet…..

Klockan 13.30 tisdagen den 7/8 2007 står 12 ”to be” kuskar utanför Jägersros huvudingång tillsammans med några tappra som ville komma med glada tillrop och eventuellt få sig ett gott skratt. Vi blir hämtade av Jägersrofolk som är supervänliga och talar lugnande till oss. Vi tolv som ska vara med och köra dessa travlopp blir tystare och tystare, blekare och blekare ju närmar vi kommer själva travbanan.

Nåväl, vi delar upp oss i två grupper, 6 till första loppet och 6 till nästa. Alla vi från styrelsen blir placerade samma lopp, jag, Tony, Skroda, Alex och Per. Men först ska vi avverka lopp nr.1.
I detta lopp ingår bl.a Åsa alias hemsidans eminenta skribent Iffifftös.
Shettisarna tillsammans med sina skötare kommer ut tillsammans med sina skötare och alla sex hoppar upp bakom sina utvalda hästar. Snabbinstruktioner från skötarna och lite uppvärmning sen är det dags att ge sig ut på banan….
Speaker och hela köret, precis som på en riktig tävling, Åsas häst har 300 m tillägg och får snällt trava iväg till kurvan inför starten. Det känns väldigt långt fram när man står och tittar kan jag meddela.
Men med bara några ynka decimeter kvar till mållinjen passerar Åsa, som före idag aldrig har varit i närheten av en häst och än mindre kört en hästen som ligger före och vinner loppet! Vidare till final är: Åsa, Linus och Jennie.
Dags att byta kuskar och nu är det bl.a min tur. Jag får sitta upp bakom häst nr. 4. Cirrus! Han är bara hur söt som helst och jag upptäcker ganska snabbt att det är samma känsla som att rida. Jag som har varit nervös i flera dagar blir omedelbart trygg bakom denna lilla shettis. Hur läget är med Per, Tony, Alex och Skroda har jag ingen aning om i detta läge. Jag känner mig trygg när vi ger oss av och speakern ropar: KÖR! Jag manar på Cirrus och vi kör om allihop efterhand. När jag kör om Alex hör jag honom ropa på sin häst: Skynda dig, dom är dumma, spring då.. och annat i samma stil. När upploppet börjar så ligger vi först….men fan, där kommer Per Solér med sin häst och kör om mitt på upploppet. Tvåa i mål blir vi dock Cirrus och jag.
När alla, eller nästan alla i mitt heat gått i mål befinner sig vice ordförande Skroda fortfarande ute på banan..hans häst har stannat och vägrar uppenbarligen ta ett enda steg till. Skroda får så småningom hjälp av banan till allas förtjusning.

I finalen får jag ”vinstlotten” och kör hästen som vunnit båda heaten innan. Tävlingsmänniskan i mig vaknar……Åsa kör hästen som jag körde i första loppet och jag inser tidigt att hon har möjligheten att vinna. Min lilla shettis har gått två lopp som tillsammans varit 600 m längre än dom andra sprungit, dessutom fick han ju trava bortåt ensam också. Det gör 1200 meter i hans små ben. Loppet går bra, hästen travar på bra och han håller sig i trav. Men hinner inte fram, precis som jag trodde så vinner Åsa!! Jag och min pålle kom trea, kanske på grund av att jag fegade i början, var för rädd för galopp tror jag. My mistake således. Tvåa i mål var Per Solér.

Grattis Åsa!!

Tack Skroda och Tack Jägers för en underbar dag!

Reaktion! Ris? Ros?